Μικροκινητικότητα. Η μαγική λέξη που ακούγεται πολύ τα τελευταία χρόνια ως λύση τόσο για το κυκλοφοριακό πρόβλημα των μεγαλουπόλεων, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος και της τσέπης μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι πωλήσεις σε τέτοιου είδους προϊόντα (π.χ. ηλεκτρικά ποδήλατα, scooters, πατίνια κλπ.) σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως και η στροφή αρκετών κατασκευαστών σε αυτήν την κατηγορία.
Παρά την μεγάλη διείσδυση τους στην αγορά, έχουν προκύψει διάφορα ζητήματα που χρίζουν διεξοδικότερης διερεύνησης και ενδεχομένως εποπτείας από κάποια ρυθμιστική αρχή που θα διασφαλίσει τόσο την ασφάλεια των κατόχων τους, όσο και αυτήν των υπόλοιπων που συναντούν στους δρόμους, στα πεζοδρόμια, στα πάρκα κλπ. Η κουβέντα για αυτό το θέμα μπορεί πραγματικά να συνεχιστεί για…αιώνες, καθώς υπάρχουν πολλά επιχειρήματα που να ωθούν στην στροφή στη μικροκινητότητα, ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι πολέμιοι τους, ειδικά σε χώρες με μηδενική οδηγική (και όχι μόνο…) παιδεία, όπως η Ελλάδα.
Η παραπάνω εισαγωγή γίνεται για να διευκρινήσουμε ότι σε αυτό το review δεν θα σταθούμε αν είναι καλό ή κακό να επιλέξει κάποιος ένα ηλεκτρικό scooter, αλλά θα σας περιγράψουμε τη δική μας εμπειρία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης με το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε σε δύο δόσεις: το περασμένο καλοκαίρι χάριν στην ευκαιρία που μας έδωσε η InfoQuest και πιο πρόσφατα μέσα στο χειμώνα διότι προχωρήσαμε τελικά στην αγορά του!
Πρώτη επαφή
Αφότου βγάλαμε για πρώτη φορά το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra από το κουτί του, διαπιστώσαμε με μιας ότι δεν πρόκειται απλά για ακόμη ένα ηλεκτρικό πατίνι. Έχοντας πρόσβαση σε παλαιότερα προϊόντα της εταιρείας για σύγκριση, το Scooter 4 Ultra είναι σαν να βλέπεις τον…Lebron James δίπλα σε ένα 10χρονο παιδί. Όπως αντιλαμβάνεστε, αυτό μεταφράζεται σε ένα πολύ μεγαλύτερο ύψος, μέγεθος και βάρος. Τα πρώτα δύο χαρακτηριστικά είναι αυτά που σε αφήνουν απόλυτα ικανοποιημένο σε πρώτη φάση, μιας και είσαι…άρχοντας επάνω στο «εργαλείο» της Xiaomi, ενώ χωρούν με άνεση και τα δύο πόδια στη βάση.
Το βάρος, όμως, είναι αρκετά μεγάλο (~25kg) για τον μέσο άνθρωπο και η κατανομή του καθιστά πολύ άβολο το κουβάλημα του ακόμα και όταν είναι διπλωμένο αν χρειάζεται π.χ. να ανέβεις 4-5 σκαλοπάτια για να φτάσεις στον ανελκυστήρα. Στη δική μας περίπτωση στο σπίτι και στο γραφείο υπάρχουν σκαλοπάτια, με αποτέλεσμα να πέφτει το σχετικό «μπινελίκι» σε κάθε μετακίνηση. Τουλάχιστον, όμως, χώρα στην πλειοψηφία των ανελκυστήρων, είτε σε όρθια θέση είτε διπλωμένο, αν και διατηρούμε μια μικρή επιφύλαξη για τις παλαιότερες οικοδομές. Επιπλέον, το μεγάλο μέγεθος καθιστά δύσκολο το «παρκάρισμα» του μέσα στο σπίτι ή σε αυτοκίνητο με μικρό πορτ μπαγκάζ.
Στο θέμα της εργονομίας, λοιπόν, μπορούμε να πούμε ότι το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra είναι ιδανικό για όσους δεν χρειάζεται να ανεβαίνουν σκαλοπάτια για να φτάσουν στο σπίτι ή τη δουλειά τους, αλλά και να έχουν αρκετό χώρο για…πάρκινγκ.
Ας περάσουμε τώρα στο κυρίως πιάτο. Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra κοστίζει €899, επομένως, έχουμε να κάνουμε με ένα ποσό που δεν το ξοδεύεις χωρίς σκέψη. Παρόλα αυτά, είναι πολύ φθηνότερο από ένα συμβατικό scooter, πόσο μάλλον αν βάλουμε στην εξίσωση και το γεγονός ότι γλιτώνεις από βενζίνες, σέρβις κλπ.
Εμπειρία χρήσης
Στην καθημερινότητα, το βάρος και το μέγεθος αποτελούν…σημαντικά πλεονεκτήματα για ασφαλή και σταθερή οδήγηση! Το τιμόνι έχει πλάτος 55cm και είναι τοποθετημένο αρκετά ψηλά για να μην καμπουριάζεις ούτε στο ελάχιστο, και η βάση (όπως είπαμε και προηγουμένως) είναι αρκετά φαρδιά για να στέκεσαι άνετα, αλλά και για να ελέγχεις με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια το όχημα σου. Το μέγιστο βάρος αναβάτη που μπορεί να αντέξει είναι τα 120kg.
Οδήγηση
Η οδήγηση του Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra είναι πραγματικά απολαυστική και σε άλλο επίπεδο σε σύγκριση με τα συνηθισμένα ηλεκτρικά πατίνια. Ξεχωρίζει, χωρίς αμφιβολία, το σύστημα διπλής ανάρτησης και στους δύο τροχούς που μειώνει τους κραδασμούς σε πολύ μεγάλο βαθμό όταν περνάς από αυλακώσεις, κατεβαίνεις πεζοδρόμιο ή γενικότερα κινείσαι σε «ημιάγριο» δρόμο. Όσοι έχετε εμπειρία με ηλεκτρικά πατίνια, πιθανότατα γνωρίζετε πολύ καλά πόσο επίπονη είναι η εμπειρία οδήγησης για τη μέση όταν κινείστε σε κακοφτιαγμένους δρόμους ή πεζοδρόμια και γι’ αυτό τονίζουμε πως με το συγκεκριμένο μοντέλο έχουμε περάσει σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο, ακόμα και όταν κινούμαστε με τη μέγιστη ταχύτητα (25km/h).
Επιτάχυνση
Το δεύτερο σημείο που θα σταθούμε είναι η τρομερή επιτάχυνση του. Αν και υπάρχουν 4 modes λειτουργίας, εμείς δεν μπήκαμε στον πειρασμό να επιλέξουμε κάποιο άλλο από το πιο δυνατό του (το S+), το οποίο σε ευθεία πιάνει τη μέγιστη ταχύτητα των 25km/h μέσα σε μόλις 4 δευτερόλεπτα! Αυτό οφείλεται στον κινητήρα ισχύος 940W, ο οποίος τα καταφέρνει περίφημα και σε ανηφοριές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, για όσους γνωρίζουν από Θεσσαλονίκη, ήταν όταν ανεβήκαμε την ανηφόρα της Πυλαίας ξεκινώντας από το γήπεδο του Άρη μας. Παρά την κλίση του δρόμου και τα 85+ κιλά μου, η ταχύτητα έμεινε καρφωμένη στα 25km/h!
Προφανώς αυτή η ισχύς έχει επιπτώσεις στην αυτονομία, ειδικά σε τέτοιες ζόρικες καταστάσεις, ωστόσο δεν παρατηρήσαμε μείωση στην απόδοση ακόμα και όταν η μπαταρία έπεσε στο 30%. Σε άλλα ηλεκτρικά πατίνια, εκτός ότι δεν μπορούν να διαχειριστούν μεγάλες κλίσεις, η απόδοση πέφτει χαρακτηριστικά όσο μειώνεται η μπαταρία.
4 modes ταχύτητας
Όπως προείπαμε, το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra προσφέρει 4 διαθέσιμες λειτουργίες ταχύτητας, οι οποίες μπορούν να εναλλάσσονται πατώντας το κουμπί δύο φορές συνεχόμενα.
- Pedestrian: Ανάβουν αυτόματα τα φώτα και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει στα 5km/h
- D/Standard Mode: Φυσιολογική επιτάχυνση και μέγιστη ταχύτητα 20km/h
- S Mode: Φυσιολογική επιτάχυνση και μέγιστη ταχύτητα 25km/h
- S+ Mode: Ενισχυμένη επιτάχυνση και μέγιστη ταχύτητα 25km/h
Θεωρητικά επιλέγεις το ανάλογο mode με βάση το που κινείσαι και το πόση μπαταρία έχει απομείνει στο όχημα σου, αλλά στις δικές μας δοκιμές περάσαμε όλα τα modes στο…γρήγορο για να καταλήξουμε μόνιμα στο S+.
Πέδηση
Τρίτο πολύ σημαντικό πλεονέκτημα, η πέδηση. Στο Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra υπάρχει ένα μόνο φρένο στο αριστερό χέρι, το οποίο ενεργοποιεί ταυτόχρονα το δισκόφρενο στον πίσω τροχό και το σύστημα E-ABS στον μπροστινό τροχό. Στην πρώτη επαφή μας φάνηκε αρκετά απότομο, αλλά με τον καιρό το συνηθίζεις και αρκεί να ασκείς λιγότερη πίεση στο χερούλι για να φρενάρεις πιο ομαλά. Σε κάθε περίπτωση, εάν παραστεί ανάγκη για πραγματικά απότομο φρενάρισμα από τη μέγιστη ταχύτητα θα χρειαστεί να κρατήσεις πολύ σταθερά το τιμόνι και μέσα σε 2-3 μέτρα θα έχει «κοκκαλώσει».
Σε ό,τι αφορά τα ελαστικά, η εταιρεία τα βαφτίζει DuraGel, έχουν διάμετρο 10’’ και χαρακτηρίζονται από μια τεχνολογία αυτοσφράγισης που θεωρητικά αποτρέπει τον αέρα να διαρρεύσει όταν υπάρχουν μικροφθορές. Δεν ήταν εφικτό να δούμε τη συμπεριφορά τους σε βάθος χρόνου, αλλά αντιλαμβανόμαστε πως θα πρέπει ούτως ή άλλως να προσέχουμε για μικρές πέτρες, αιχμηρά αντικείμενα κλπ. Το ευχάριστο ήταν ότι δεν αντιμετωπίσαμε σοβαρά προβλήματα ολισθηρότητας σε βρεγμένους δρόμους, κινούμενοι βέβαια με την απαραίτητη προσοχή. Εξάλλου, το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra είναι πιστοποιημένο στο πρωτόκολλο IP55 για προστασία από νερό και σκόνη, αλλά για λόγους ασφαλείας καλό θα είναι να μην το «καβαλάτε» όταν βρέχει αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος.
Εδώ να σημειώσουμε ότι η Xiaomi έχει τοποθετήσει πλευρικούς ανακλαστήρες δίπλα από τον πίσω τροχό και δύο φώτα, ένας εμπρός και ένα πίσω, που ενεργοποιούνται με ένα πάτημα στο κουμπί του τιμονιού. Το μπροστά φως είναι αρκετά δυνατό, ωστόσο, ο κύριος λόγος ύπαρξης είναι για να σε βλέπουν οι υπόλοιποι.
Αυτονομία
Ώρα να μιλήσουμε για την αυτονομία. Το μεγάλο βάρος του Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra οφείλεται εν μέρει και στη μεγάλη μπαταρία που ενσωμάτωσε η εταιρεία. Μιλάμε για χωρητικότητα 12000mAh, δηλαδή διπλάσια από τα best sellers της σειράς Mi Electric Scooter, η οποία φυσικά μεταφράζεται και σε πολύ μεγαλύτερη αυτονομία. Θεωρητικά σε ένα φυσιολογικό σενάριο διαδρομής μπορείς να διανύσεις πάνω από 60km, αλλά στην δική μας ρουτίνα με τις ιδιαιτερότητες των διαδρομών από τη Νέα Παραλία Θεσ/νίκης μέχρι την Πυλαία, φτάσαμε τα 45km με μία φόρτιση και είχε περισσέψει ένα 12% που…δεν το ρισκάρεις. Εκτιμούμε ότι ένας κάτοικος σε μια πιο flat περιοχή με λιγότερα κιλά και τα άλλα mode ταχύτητας θα μπορεί να ξεπεράσει με άνεση τα 60km, ένα νούμερο προφανώς πολύ υψηλό για ηλεκτρικό scooter! Η φόρτιση γίνεται με το τροφοδοτικό που περιλαμβάνεται στο πακέτο (σ.σ. στη σημερινή εποχή, ποτέ δεν ξέρεις…) σε οποιαδήποτε πρίζα και απαιτεί περίπου 7 ώρες για να ολοκληρωθεί.
Ξεχάσαμε να αναφέρουμε προηγουμένως ότι όλη η διαχείριση του Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra γίνεται από την οθόνη LED επάνω στο τιμόνι. Είναι παρόμοια με αυτές των άλλων μοντέλων της εταιρείας και σας δίνει τη δυνατότητα αλλαγής των mode οδήγησης με το κεντρικό κουμπί, να ανάβετε τα φώτα, να ελέγχετε το υπόλοιπο της μπαταρίας και φυσικά να βλέπετε την ταχύτητα με την οποία κινείστε. Θα μπορούσε, πάντως, να είναι λίγο πιο ευκρινής στο φως της ημέρας.
Όλες οι υπόλοιπες πληροφορίες που αφορούν το scooter, τις διαδρομές, τα στατιστικά της οδήγησης, την κατάσταση της μπαταρίας κλπ., τα βρίσκουμε «παραδοσιακά» στην εφαρμογή Mi Home για συσκευές Android και iOS.
Επίλογος
Συνοψίζοντας, το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra πηγαίνει τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων μικροκινητικότητας σε ένα διαφορετικό επίπεδο. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να το πεις «ηλεκτρικό πατίνι» και ας θυμίζει τα μικρότερα αδερφάκια του. Θεωρούμε, παρόλα αυτά και χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν την τιμή του, ότι δεν είναι για όλους! Είναι ξεκάθαρο ότι προσφέρει στον αναβάτη μια μοναδική και πιο ασφαλή εμπειρία οδήγησης με μεγάλη αυτονομία, ωστόσο, απαιτείται φυσική δύναμη για να το κουμαντάρεις στην καθημερινότητα σου (π.χ. μεταφορά και αποθήκευση).
Θα βρείτε το Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra στο επίσημο Xiaomi Store!