Η Google κάνει επιτέλους το επόμενο βήμα στο πλαίσιο της πολυετούς προσπάθειάς της να εξαλείψει τα cookies στον Chrome browser.
Από τις 4 Ιανουαρίου, η Google έχει απενεργοποιήσει τα cookies για το 1% των χρηστών του Chrome παγκοσμίως, δηλαδή για περίπου 30 εκατομμύρια χρήστες. Η εταιρεία ξεκινάει με μικρούς ρυθμούς, αλλά σκοπεύει να καταργήσει οριστικά τα cookies για όλους τους χρήστες του Chrome μέχρι το τέλος του έτους.
Ο πόλεμος κατά των cookies ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια, όταν τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Google και η Facebook (πλέον Meta) άρχισαν να ελέγχονται όλο και περισσότερο για διάφορα ζητήματα απορρήτου. Η χρήση των third-party cookies ήταν ένα από τα πράγματα που υποβλήθηκαν σε σοβαρό έλεγχο. Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τα cookies, πρόκειται για μικρά αρχεία που χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες προκειμένου να αποθηκεύουν κάποιες πληροφορίες στον browser σας. Τα cookies έχουν διάφορες χρήσεις, όπως το να σας επιτρέπουν να παραμείνετε συνδεδεμένοι ή να θυμάστε τι έχετε αποθηκεύσει στο καλάθι σας.
Ωστόσο, η πλειονότητα αυτών των χρήσιμων λειτουργιών εκτελείται από τα first party cookies, τα οποία διαχειρίζεται η ιστοσελίδα στην οποία περιηγείστε. Από την άλλη πλευρά, τα third-party cookies προέρχονται από άλλες ιστοσελίδες και χρησιμοποιούνται συνήθως για να παρακολουθούν τις δραστηριότητες των χρηστών στο Διαδίκτυο. Αυτά τα cookies είναι ο λόγος για τον οποίο η αναζήτησή σας στο Google για παπούτσια κατέληξε στην εμφάνιση διαφημίσεων παπουτσιών στην αγαπημένη σας ιστοσελίδα. Προφανώς, τα third-party cookies συνιστούν ένα σημαντικό πρόβλημα προστασίας της ιδιωτικότητας και είναι ταυτόχρονα ο τρόπος με τον οποίο εταιρείες όπως η Google κερδίζουν πάρα πολλά χρήματα μέσω της online διαφήμισης.
Πιθανότατα σε αυτό το σημείο θα έχετε δύο απορίες. Πρώτον, αν η Google καταργήσει τα cookies από τον Chrome, αυτό δεν θα πλήξει τη διαφημιστική της δραστηριότητα; Και δεύτερον, αυτό δεν θα αχρηστεύσει πολλές ιστοσελίδες;
Αναφορικά με το πρώτο ερώτημα, η Google έχει ένα σχέδιο για να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται τα δεδομένα. Πρόκειται για το Privacy Sandbox, το οποίο περιλαμβάνει διάφορα περίπλοκα εργαλεία που καταλήγουν σε μια ελαφρώς πιο ιδιωτική μέθοδο παρακολούθησης όλων όσων κάνετε στο Διαδίκτυο. Μέσω του Privacy Sandbox, ο ίδιος ο Chrome θα ενεργεί ως διαμεσολαβητής για τα δεδομένα. Το πρόγραμμα περιήγησης θα παρακολουθεί τι κάνετε και θα σας ταξινομεί σε ομάδες με βάση τις δραστηριότητές σας, και στη συνέχεια οι ιστοσελίδες και οι διαφημιστές θα μπορούν να στοχεύουν διαφημίσεις σε αυτές τις ομάδες.
Για παράδειγμα, αν περνάτε πολύ χρόνο στην περιήγηση σε διαδικτυακές κοινότητες αθλητικών ειδών, το Chrome θα σας ταξινομήσει πιθανότατα σε μια ομάδα αθλητικών ειδών και, στη συνέχεια, οι εταιρείες παπουτσιών μπορούν να στοχεύουν διαφημίσεις για τα παπούτσια τους σε άτομα που ανήκουν σε αυτή την ομάδα χωρίς να βλέπουν ποιος πραγματικά ανήκει στην ομάδα ή να μαθαίνουν τις συνήθειες περιήγησής τους.
Παρότι το Privacy Sandbox είναι πιο ιδιωτικό από τα third-party cookies, το όλο θέμα εξακολουθεί να βασίζεται στη συλλογή δεδομένων για τη βελτίωση της διαφήμισης, γεγονός που θα συνεχίσει να ενοχλεί πολλούς χρήστες.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, η κατάργηση των cookies μπορεί να διαταράξει ορισμένες ιστοσελίδες, και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η Google ξεκινάει από μικρότερη κλίμακα. Στο πλαίσιο της αλλαγής, το Chrome αποκτά νέα χαρακτηριστικά που θα του επιτρέπουν να ανιχνεύει αν μια ιστοσελίδα αντιμετωπίζει προβλήματα και να απενεργοποιεί το Tracking Protection για τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Οι χρήστες μπορούν επίσης να απενεργοποιήσουν χειροκίνητα το Tracking Protection κάνοντας κλικ στο εικονίδιο με το μάτι στη γραμμή διευθύνσεων URL.
Αξίζει επίσης να θυμάστε ότι τα παραπάνω δεν ισχύουν για τα first-party cookies, τα οποία είναι πιο αναπόσπαστα για τη λειτουργία των ιστοσελίδων και δεν χρησιμοποιούνται για παρακολούθηση. Αυτά τα cookies δεν πρόκειται να πάνε πουθενά, ακόμη και όταν το Chrome τα καταργήσει επίσημα για όλους.
Πως θα καταλάβετε αν είστε στους πρώτους 30 εκατ. χρήστες
Υπάρχουν μερικοί τρόποι για να καταλάβετε αν ανήκετε στο 1% των χρηστών του Chrome που δεν λαμβάνουν πλέον third-party cookies.
Πρώτον, ενδέχεται να δείτε ένα pop-up μήνυμα στο Chrome σχετικά με το Tracking Protection (Προστασία παρακολούθησης). Αυτό θα εμφανιστεί μόλις ενταχθείτε στην ομάδα των χρηστών του Chrome στους οποίους δεν αποθηκεύονται cookies. Ακόμα και αν δεν δείτε το pop-up, ελέγξτε για το εικονίδιο με το μάτι στη γραμμή διευθύνσεων URL που αναφέραμε προηγουμένως.
Εναλλακτικά, μπορείτε να ελέγξετε τις ρυθμίσεις του Chrome. Στις ρυθμίσεις, υπάρχει μια ενότητα “Απόρρητο και ασφάλεια”, η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει μια σειρά από διακόπτες που σχετίζονται με τα cookies. Αν όλα αυτά είναι ενεργοποιημένα (και δεν τα ενεργοποιήσατε εσείς οι ίδιοι), πιθανότατα είστε ένας από τους λίγους εκλεκτούς αυτού του πρώτου λανσαρίσματος.
[via]