Η Κίνα πρωταγωνιστεί ολοένα και περισσότερο στην τεχνολογική πρόοδο, όχι μόνο στον τομέα της αεροδιαστημικής, όπως σας ενημερώνουμε συχνά. Πολλή δουλειά γίνεται επίσης στον τομέα των μεταφορών υψηλής ταχύτητας, και ο στόχος αυτή τη φορά είναι πραγματικά φιλόδοξος: να αναπτυχθούν τρένα μαγνητικής αιώρησης (maglev) ικανά να φτάσουν τα 1.000 χιλιόμετρα την ώρα, ταχύτητα που ξεπερνά αυτή των αεροπλάνων. Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, το οποίο υιοθετεί και αναπτύσσει την ιδέα του Hyperloop που είχε αρχικά προτείνει ο Elon Musk, εισέρχεται σε μια κρίσιμη φάση ανάπτυξης.
Το κινεζικό project ξεχωρίζει όχι μόνο για τις εντυπωσιακές τεχνικές προδιαγραφές του, αλλά και για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας 5G, η οποία θα επιτρέπει στους επιβάτες να παρακολουθούν βίντεο σε υπερυψηλή ευκρίνεια και να παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια, ενώ ταξιδεύουν με ταχύτητες που δεν έχουν επιτευχθεί ποτέ στο έδαφος. Σε γενικές γραμμές, αυτό θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός σε σύγκριση με τα σημερινά κινεζικά τρένα υψηλής ταχύτητας, τα οποία υποστηρίζουν ήδη 5G ταξιδεύοντας με ταχύτητα 350 km/h.
Μια ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο Southeast, με επικεφαλής τον καθηγητή Song Tiecheng του Εθνικού Εργαστηρίου Κινητών Επικοινωνιών, πρότεινε μια καινοτόμο λύση για να ξεπεράσει μια από τις κύριες τεχνικές προκλήσεις: τη διατήρηση μιας σταθερής σύνδεσης σε τόσο υψηλές ταχύτητες κίνησης. Το σύστημα προβλέπει την εγκατάσταση δύο παράλληλων καλωδίων κατά μήκος των εσωτερικών τοιχωμάτων του σωλήνα κενού, ικανών να εκπέμπουν ηλεκτρομαγνητικά σήματα για να εξασφαλίζουν συνεχή επικοινωνία.
Η έρευνα έχει ήδη δώσει πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα μέσω προσομοιώσεων σε υπολογιστή, αποδεικνύοντας τη δυνατότητα διατήρησης σταθερής σύνδεσης σύμφωνα με τα πρότυπα 5G. Αυτό αποτελεί σημαντική τεχνική πρόοδο, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε τέτοιες ταχύτητες το λεγόμενο φαινόμενο Doppler μπορεί να προκαλέσει σοβαρές παρεμβολές στις επικοινωνίες.
Το μεγαλύτερο ερευνητικό κέντρο στον κόσμο που είναι αφιερωμένο στα τρένα maglev, το οποίο βρίσκεται στο Datong στην επαρχία Shanxi, έχει ήδη ξεκινήσει δοκιμές προώθησης σε πρωτότυπα πλήρους κλίμακας. Οι δοκιμές αυτές διεξάγονται από μηχανικούς της China Aerospace Science and Industry Corporation, γεγονός που σηματοδοτεί τη στρατηγική σημασία του έργου για τη χώρα.
Αρκετές κινεζικές πόλεις ζητούν ήδη άδεια από το Πεκίνο για την κατασκευή των πρώτων εμπορικών γραμμών. Ανάμεσα στα πιο ενδιαφέροντα έργα είναι η σύνδεση Πεκίνο-Σιτζιαζουάνγκ, η οποία έχει σχεδιαστεί για να αποσυμφορήσει τις υπάρχουσες διαδρομές μεταφορών γύρω από την πρωτεύουσα, και η γραμμή Γκουανγκζού-Σεντζέν, η οποία θα συνδέσει δύο σημαντικούς οικονομικούς κόμβους στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.
Η Κίνα βρίσκεται σε προνομιακή θέση για την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας, χάρη στη δεκαπενταετή συσσωρευμένη εμπειρία στην κατασκευή και διαχείριση σιδηροδρομικών δικτύων υψηλής ταχύτητας. Αυτή η τεχνογνωσία, σε συνδυασμό με τις προηγμένες δυνατότητες έρευνας και παραγωγής, θα μπορούσε να αποδειχθεί καθοριστική για την επιτυχία του έργου, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου του Musk, έχουν εγκαταλείψει παρόμοιες εξελίξεις λόγω τεχνολογικών και οικονομικών προκλήσεων.
Η κινεζική κυβέρνηση σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία την πρώτη γραμμή τύπου Hyperloop έως το 2035, ωστόσο υπάρχουν ακόμη πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια, τη ρύθμιση και τις υποδομές.
[via]