Πολλά από τα υποτιθέμενα επιτραπέζια παιχνίδια που βρέθηκαν σε αρχαιολογικούς χώρους ήταν δυσνόητα για εμάς τους σύγχρονους ανθρώπους, αλλά τα AI εργαλεια καταφερνουν να μαντέψουν τους κανόνες τους.
Πριν από μερικά χρόνια, οι αρχαιολόγοι βρήκαν κάτι μοναδικό στην τοποθεσία Shahr-i Sokhta: ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Ήταν ηλικίας περίπου 4.500 ετών και πιστεύεται ότι είναι το παλαιότερο ολοκληρωμένο επιτραπέζιο παιχνίδι που έχει ανακαλυφθεί ποτέ. Το πρόβλημα ήταν ότι κανείς δεν ήξερε πώς να παίξει… μέχρι που έφτασε η Τεχνητή Νοημοσύνη.
Αυτή η τοποθεσία αποτελούσε μέρος του πολιτισμού της Χελμάντ κατά την εποχή του Χαλκού. Βρίσκεται ανατολικά του Ιράν και νότια του Αφγανιστάν, στην εν λόγω ανακάλυψη βρέθηκαν τόσο το ταμπλό, με 20 κυκλικές θέσεις, όσο και τέσσερα ζάρια και 27 γεωμετρικά κομμάτια. Αλλά πώς τα χρησιμοποιούσαν;
Στα παλιά επιτραπέζια παιχνίδια δεν υπήρχαν σχεδόν ποτέ γραπτοί κανόνες και οι οδηγίες περνούσαν προφορικά. Αυτό πιθανότατα είχε ως αποτέλεσμα οι κανόνες να καταλήγουν να τροποποιούνται μεταξύ διαφορετικών ομάδων παικτών κατά τη διάρκεια των δεκαετιών ή των αιώνων, επισημαίνουν οι ειδικοί. Αλλά αυτό κάνει επίσης ευκολότερο το να ανακαλύψει κανείς πώς να παίξει: όπως εξηγεί το New Scientist, δεν υπήρχε ανάγκη να βρεθούν οι οριστικοί κανόνες, παρά μόνο εκείνοι που πλησίαζαν εκείνους που ήταν μάλλον οι πιο λογικοί.
Τα συστήματα AI που αξιοποιήθηκαν χρησιμοποιούν για παράδειγμα τεχνικές όπως το δέντρο αναζήτησης Monte Carlo, το οποίο χρησιμοποιήθηκε και για την ανάπτυξη του AlphaGo για την πρόβλεψη της δομής των πρωτεϊνών, από την DeepMind. Με αυτές είναι δυνατό να γίνουν προσομοιώσεις κανόνων που μπορούν να εφαρμοστούν στο παιχνίδι με βάση τη δομή του ταμπλό και τα διαθέσιμα κομμάτια. Μπορούν να αξιολογήσουν πολλαπλές παραλλαγές των πιθανών κανόνων που τους επιτρέπουν να αξιολογήσουν όχι μόνο αν είναι λογικοί, αλλά και αν καταλήγουν να προσφέρουν βαρετή ή διασκεδαστική εμπειρία παιχνιδιού!
Μεταξύ αυτών των παιχνιδιών υπάρχουν πραγματικά κοσμήματα για την αρχαιότητά τους, όπως το Σενέτ, το οποίο για παράδειγμα βρέθηκε στον τάφο του Τουταγχαμών. Υπάρχουν αναπαραστάσεις όπως η κύρια εικόνα – η αιγυπτιακή βασίλισσα Νεφερτάρι που παίζει Σενέτ – που αποδεικνύουν τη δημοτικότητά της σε αυτόν τον πολιτισμό. Άλλες, όπως το βασιλικό παιχνίδι της Ουρ, από την αρχαία Μεσοποταμία, μπόρεσαν να ανακαλύψουν τα μυστικά του από μια σφηνοειδή πινακίδα που αποκρυπτογραφήθηκε το 2007 στο Βρετανικό Μουσείο.
Μια από τις πρώτες εφαρμογές της AI στα επιτραπέζια παιχνίδια της αρχαιότητας έχουμε στο παιχνίδι Ludus Latrunculorum («το παιχνίδι των κλεφτών»), το οποίο έπαιζαν οι Ρωμαίοι και το οποίο πιστεύεται ότι παιζόταν ήδη (τουλάχιστον, σε μια προηγούμενη εκδοχή του) στην Ελλάδα. Είναι ένα από τα πιο γνωστά χάρη στα γραπτά που έχουν ανακτηθεί από εκείνη την εποχή και τα οποία επέτρεψαν να ανακατασκευαστούν οι κανόνες του με αρκετή πιθανότητα να είναι αυτοί που πραγματικά χρησιμοποιούσαν οι Ρωμαίοι.
Ο Cameron Browne, από το Πανεπιστήμιο του Μάαστριχτ, στην Ολλανδία, ηγήθηκε του λεγόμενου Digital Ludeme Project (DLP). Διερεύνησε σχεδόν 1.000 παραδοσιακά παιχνίδια σε όλη τη διάρκεια των 6.000 ετών της ανθρώπινης ιστορίας και μελέτησε παιχνίδια όπως το Ludus Latrunculorum.
Δεν ήταν εύκολη υπόθεση: αυτό το παιχνίδι – ή οι παραλλαγές του – εμφανίζεται με ταμπλό διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών σε όλη την ιστορία, αλλά η AI βοήθησε στην ανακάλυψη πιθανών κανόνων. Έγιναν προσομοιώσεις για να διερευνηθεί ποιοι πίνακες είχαν περισσότερο νόημα για τους πιο αληθοφανείς κανόνες, και ανακαλύφθηκε πώς τρία παιχνίδια που είναι ενεργά ακόμη και σήμερα – Kharebga, Seega και Tablut – είχαν μια ισχυρή σχέση. Όλες αυτές οι δοκιμές μάς επέτρεψαν να συμπεράνουμε πώς οι μικρότερες σανίδες χρησιμοποιήθηκαν πιθανότατα στο ρωμαϊκό παιχνίδι, ενώ οι μεγαλύτερες ήταν ίσως αφιερωμένες σε άλλα επιτραπέζια παιχνίδια που οι ειδικοί δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν.
Μπορείτε τώρα να παίξετε το Shahr-i Sokhta. Όπως και με το Ludus Latrunculorum, η βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης χρησίμευσε για να αναδείξει ποιοι ήταν οι πιθανοί κανόνες του παιχνιδιού Shahr-i Sokhta. Σε τέτοιο βαθμό που ο προγραμματιστής Sam Jelveh και ο αρχαιολόγος Hossein Morad δημιούργησαν μια online playable έκδοση του βιντεοπαιχνιδιού με πλήρεις πληροφορίες για το πώς υποτίθεται ότι έπρεπε να παιχτεί.
Οι προσπάθειες αυτές δεν έχουν σταματήσει εκεί. Περισσότεροι από 200 επιστήμονες πληροφορικής, αρχαιολόγοι και ιστορικοί συνεργάζονται στο πρόγραμμα GameTable για την ανάπτυξη ακόμη πιο προηγμένων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για την ανακάλυψη των κανόνων των αρχαίων επιτραπέζιων παιχνιδιών. Και επίσης, ίσως, για να αποκαλύψουν γιατί κάποια ήρθαν στις μέρες μας μεταμορφωμένα σε σημερινά παιχνίδια (πιστεύεται ότι το πραγματικό παιχνίδι του Ουρ κατέληξε να γίνει το τάβλι), ενώ άλλα εξαφανίστηκαν χωρίς πολλά ίχνη.
[via]