Συνεχίζεται με μία ακόμα αμφιλεγόμενη κίνηση η «καταπληκτική πορεία» της Google υπό την ηγεσία του Sundar Pichai και (για να είμαστε δίκαιοι) τις ενέργειες – πιέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (π.χ. GDPR, EUCD). Αντί να βελτιώνεται η κατάσταση για τους χρήστες, τους διαφημιζόμενους και τα μέσα ενημέρωσης, ζούμε ένα θέατρο του παραλόγου σε όλα τα παραδοσιακά εργαλεία της εταιρείας. Είτε μιλάμε για το Google Search, το Google News και το Google Discover που αφορούν όλους μας στην καθημερινότητα μας, είτε για τα Google Analytics και Google Ads που αφορούν κυρίως τους επαγγελματίες.
Προκειμένου να διαπιστωθεί πόσο οι ειδήσεις που εμφανίζονται στα Google News, Search και Discover ενθαρρύνουν τους αναγνώστες να χρησιμοποιούν προϊόντα και υπηρεσίες της Google, η εταιρεία θα τις αφαιρέσει εντελώς σε μια εξαιρετικά περιορισμένη δοκιμή. Το 1% των χρηστών στο Βέλγιο, την Κροατία, τη Δανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, την Πολωνία και την Ισπανία δεν θα βλέπουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο από εκδότες με έδρα την ΕΕ, καθώς η Google συλλέγει δεδομένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία.
Οι αλλαγές έρχονται ως απάντηση σε αίτημα ρυθμιστικών αρχών και εκδοτών και σχετίζονται με το άρθρο 15 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα Πνευματικά Δικαιώματα (EUCD). Ο νόμος αυτός υπαγορεύει τον τρόπο με τον οποίο οι μηχανές αναζήτησης και οι συγκεντρωτές ειδήσεων μπορούν να χρησιμοποιούν ειδησεογραφικό περιεχόμενο από εκδότες στην ΕΕ. Στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της Google με την EUCD, ξεκίνησε το πρόγραμμα Extended News Previews (ENP). Ουσιαστικά, η εταιρεία πληρώνει τους εκδότες για να προβάλλουν προεπισκοπήσεις ή αποσπάσματα ειδησεογραφικού περιεχομένου με άδεια χρήσης.
Η Google λέει ότι έχει συμφωνίες με περισσότερες από 4.000 εκδότες σε 20 χώρες και οι συμφωνίες έχουν τις ρίζες τους στο πόσο επηρεάζει το ειδησεογραφικό περιεχόμενο την αναζήτηση και τη διαφήμιση. «Οι συμφωνίες αυτές βασίζονται σε συνεπή κριτήρια που σέβονται το νόμο και τις υπάρχουσες οδηγίες για τα πνευματικά δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου του πόσο συχνά εμφανίζεται μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα και πόσα διαφημιστικά έσοδα παράγονται σε σελίδες που εμφανίζουν επίσης προεπισκόπηση ειδησεογραφικού περιεχομένου».
Ωστόσο, οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ και οι εκδότες θέλουν τώρα “πρόσθετα δεδομένα σχετικά με την επίδραση του ειδησεογραφικού περιεχομένου στο Search στη χρήση των προϊόντων μας από τους πολίτες“. Για να αποκτήσει τα δεδομένα, η Google αφαιρεί το ειδησεογραφικό περιεχόμενο από τους εκδότες της ΕΕ στα Google News, Google Search και Google Discover για το 1% των χρηστών στις χώρες της ΕΕ που αναφέρθηκαν προηγουμένως. Προφανώς, θα συγκρίνει τη χρήση των προϊόντων και υπηρεσιών της Google με και χωρίς την παρουσία ειδησεογραφικού περιεχομένου.
Πρόκειται για μια πολύ μικρή δοκιμή που επηρεάζει μόνο ένα μικρό μέρος των χρηστών της ΕΕ για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Τα αποτελέσματα θα εξακολουθούν να εμφανίζονται από εκδότες εκτός της ΕΕ, και η αφαίρεση των ειδήσεων με έδρα την ΕΕ είναι προσωρινή. Η Google αναφέρει ότι όταν τελειώσει η δοκιμή, όλα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό.
«Σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη δοκιμή για να αξιολογήσουμε πώς τα αποτελέσματα από εκδότες ειδήσεων της ΕΕ επηρεάζουν την εμπειρία αναζήτησης για τους χρήστες μας και την κίνηση προς τους εκδότες», αναφέρει η Google στην ανάρτηση στο blog της.
Και μόνο που διαβάζει κανείς αυτήν την εξήγηση από τη Google αντιλαμβάνεται την όλη γελοιότητα της. Τα «συνεπή» κριτήρια, ο σεβασμός στα «πνευματικά δικαιώματα», η ποιότητα του περιεχομένου που καθορίζουν ποιες ιστοσελίδες εμφανίζονται στα Google News, Google Search και Google Discover λειτουργούν σωστά σύμφωνα με την αγαπητή μας Google. Γι’ αυτό βλέπουμε ιστοσελίδες ως επί το πλείστον από συγκεκριμένους «ειδησεογραφικούς» ομίλους που το μόνο που κάνουν είναι να κλέβουν άρθρα copy-paste από άλλους (φυσικά χωρίς πηγή με do-follow links), να πορεύονται με τίτλους clickbait που οδηγούν από link σε link, να εμφανίζονται δημοσιεύσεις άσχετου περιεχομένου σε δημοφιλείς κατηγορίες (π.χ. Δείτε πως μεγάλωσαν τα…πεπόνια της τάδε στην κατηγορία Επιστήμη) κλπ. Από αυτά τα «αδέκαστα» κριτήρια της Google επωφελούνται τόσο λόγω της αυξημένης επισκεψιμότητας, αφού πλασάρονται μέσω των προαναφερθέντων υπηρεσιών, όσο και από τις πληρωμές που πραγματοποιεί η Google στα «προσεκτικά επιλεγμένα μέσα».
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτό το πείραμα και τι αποφάσεις θα πάρει η Google σχετικά με το μέλλον της εμφάνισης ειδήσεων στα News, Discover και Search στην Ευρώπη. Να σημειωθεί, βέβαια, ότι η Google ουσιαστικά αναγκάστηκε από την ΕΕ να αρχίσει να πληρώνει κάποιους ειδησεογραφικούς ομίλους για την εμφάνιση των δημοσιεύσεων τους στις υπηρεσίες της. Η ίδια ήταν (και είναι) κάθετα αντίθετη με αυτές τις πληρωμές και ενδεχομένως αυτή η δοκιμή να γίνεται και προς δικό της όφελος…
[via]